Cand.polit Anne-Mette Barfod


Strategisk kommunikationsrådgiver og forskningsformidler


Anne-Mette Barfod er økonom fra Københavns Universitet med mange års erfaring inden for strategisk kommunikation, forskningsformidling og ligestilling.

Hun har specialiseret sig i at gøre kompleks viden tilgængelig og anvendelig for virksomheder, organisationer og offentligheden, så den kan omsættes til konkrete resultater.


Hun rådgiver om strategisk kommunikation, køns- og mangfoldighedsbranding og forskningsformidling og har gennem årene hjulpet ledere, forskere og fagpersoner med at styrke deres kommunikation og positionering i medier, på arbejdspladsen og i forhandlinger. Hendes kurser i personlig branding og gennemslagskraft har haft stor effekt – både for kvinder og mænd.


Køns- og diversitetsbranding

Anne-Mette Barfod arbejder analytisk og praksisorienteret med branding og iscenesættelse og undersøger, hvordan sprog, storytelling, personlighed, visuel kommunikation og repræsentation påvirker opfattelser af køn og magt. Hun rådgiver organisationer i at kommunikere mere nuanceret og inkluderende for at nedbryde stereotype forestillinger og skabe en kultur, hvor flere føler sig trygge og bliver hørt.


Hun har en stærk ambition om, at forskningsbaseret viden ikke blot forbliver i akademiske kredse, men bliver et aktivt redskab i den offentlige debat. Derfor har hun i årevis holdt oplæg, workshops og kurser inden for strategisk kommunikation, branding, positiv kommunikation og køns- og diversitetsbranding.


Økonomisk partnervold og empowerment

Anne-Mette Barfod arbejder også med økonomisk partnervold og er med til at sætte fokus på de økonomiske aspekter af psykisk vold i parforhold. Hendes arbejde understøtter ofres muligheder for at genopbygge økonomisk handlefrihed og skabe en stærkere, selvstændig position.


Hun er selvstændig kommunikationsrådgiver og har tidligere blandt andet været associeret partner hos kommunikations-rådgiverne Jøp, Ove & Myrthu samt kommunikationschef i Byfornyelsesselskaberne København og Danmark. Gennem hele sin karriere har hun arbejdet for at styrke kvinders potentiale, synlighed i mediebilledet og handlekraft i både privatlivet og det offentlige rum.

ANNE-METTE BARFOD


Cand.polit med speciale i konkurrencestrategi og  journalist.


KURSER:

Empowerment, medietræning, personlig branding og gennemslagskraft, positiv kommunikation, assertionstræning, kønsbias og ligeværdig kommunikation.


BOGUDGIVELSER:


Pæne piger kommer i himlen - kloge kvinder vælger selv (2011) af Anita Mac og Anne-Mette Barfod, hvor professor Nina Smith, journalist og forfatter Lise Nørgaard m.fl. medvirker.


METTE MURER - jeg er jo bare mig (2020) af Anne-Mette Barfod om kønsstereotyper, sexisme, MeToo og det kønsopdelte arbejdsmarked.


Overskudskvinder - økonomernes vej til det frie og lige liv (7. marts 2025) af økonomiprofessor Nina Smith og Anne-Mette Barfod.


Ildsjæle (Udkommer i 2025) af professor Eva Boxenbaum og Anne-Mette Barfod om Boxenbaums forskning i, hvad der skal til for at skabe permanente forandringer i organisationer og i samfundet.


Mor til fire døtre i alderen 21-26 år


www.anne-mette-barfod.dk